Onko sydämesi kovettunut?

20.6.2023

Onko sydämesi kovettunut?

Suomennettu hartaudesta: Has your heart become hard? (Charlyne Cares Devotion 8.6.2023)

Minä sanoin: “Kylväkää oikeudenmukaisuutta, korjatkaa uskollisuutta! Raivatkaa itsellenne uudispelto! Nyt on aika etsiä minua, Herraa, minä tulen varmasti ja annan teille siunauksen sateen.” Mutta te olette kyntäneet jumalattomuuden peltoa, korjanneet vääryyden satoa, syöneet valheen hedelmää. Te olette luottaneet omiin neuvoihinne ja suureen sotajoukkoonne. Teidän maassanne nousee taistelun pauhu, linnoituksenne tuhotaan niin kuin Salman tuhosi sodan päivinä Bet-Arbelin. Siellä äidit lapsineen ruhjottiin kuoliaaksi. Samoin käy Betelille teidän määrättömän pahuutenne tähden. Aamunkoitteessa isketään kuoliaaksi Israelin kuningas. Hoos 10:12-15

On helppo kerryttää katkeruutta, kaunaa, kateutta ja anteeksiantamattomuutta. Nämä asiat edesauttavat kovettamaan sydäntä. Miten sinun sydämesi voi tänään? Onko sydämesi kova? Onko sydämesi avoin Herran asioille?

Eilen puhuimme kateudesta puolisosi suhteen. Onko se se, minkä kanssa kamppailet tänään?

Palvelutyömme kautta kuulemme monilta ihmisiltä, että he haluavat parantua. Saatat olla yksi heistä tänään. Saatat haluta eheyttää ihmissuhteita. Saatat haluta sovintoa läheisen ihmisen kanssa, joka on lähtenyt pois, ja ehkä haluat terveen suhteen sukulaisiisi tai lastesi kunnioitusta. Meillä kaikilla on pitkä toivomuslista, mutta sydämemme voivat usein kovettua odottaessa, emmekä pysty ottamaan vastaan näitä asioita.

Edellä olevassa raamatunkohdassa Hoosea kehottaa Israelia raivaamaan uudispellon. Mitä se tarkoittaa? Toisissa Raamatun käännöksissä puhutaan joutomaan käsittelystä. Se on maa, jota ei ole kynnetty. Se on kova maa, joka ei ole valmis siemenille. Kun kylvät siemeniä, tarvitset ravinteikasta maata. Maa ei saa olla kova, sen täytyy olla pehmeä ja valmis.

Onko sydämesi valmis vastaanottamaan sen, mitä Herra sinulle tarjoaa? Oletko murtanut käsittelemättömän maasi? Asenteellamme on suuri merkitys sydämemme maaperään. Eräs tyttäreni luokkatoveri teki kerran projektin, jossa hän puhui kahdelle kauniille kasville. Toinen kasvi sai lempeitä sanoja rakkaudesta. Toinen kasvi sai vihan ja suuttumuksen sanoja. Kasvi, joka sai ankaria sanoja, kuoli.

Voi, miten sydämeni voi tulla tuon kasvin kaltaiseksi pelkästään ajatusteni kautta. Voin viettää aikaa pohtiessani olosuhteitani. Voin viettää aikaa pohtiessani sitä, mitä minulla ei ole, sen sijaan että ylistäisin Jeesusta siitä, mitä minulla on. Voin viettää aikaa murehtien sen sijaan, että keskittyisin siihen, miten tarpeeni täyttyvät joka päivä. Nuo ajatukset kovettavat sydäntäni.

Haluan olla kuin Kristus. Haluan olla kuin Hän kaikessa mitä teen ja sanon. Haluan sydämeni maaperän olevan pehmeä, hedelmällinen ja valmis siihen, mitä Hän haluaa sinne istuttaa. Haluan kylvää vanhurskautta, niittää horjumatonta rakkautta ja raivata uudispeltoa. Aivan kuten Raamattu sanoo, on aika etsiä Herraa.

Herra, raivaa uudispelto sydämessäni! On aika!

Lori Steinkamp Lassen

Lue lisää Lorin tekstejä TÄÄLTÄ