Älä murehdi – sunnuntai on tulossa!

9.4.2023

Älä murehdi – sunnuntai on tulossa!

Suomennettu hartaudessta: Don’t worry – sunday is coming! (Charlyne Cares Devotion 7.4.2023)

Jeesus Kristus maksoi hinnan! Jumala lähetti ainoan Poikansa täydellisenä uhrina, joka vuodatti verensä ristillä ja kuoli meidän syntiemme tähden. Jeesus kristus antoi meille arvokkaimman lahjan – ikuisen elämän. Hänen elämänsä taistelut maan päällä olivat ohitse. Voitto oli tulossa. Jumala aikoi paljastaa Hänen mahtavan voimansa kaikille.

Sinä päivänä, kun Jeesus roikkui ristillä, opetuslapset luulivat, että heidän suhteensa Häneen oli ohi. Opetuslasten palvelutyö oli kuitenkin vasta alkamassa ja vielä voimallisemmalla tavalla! Jumala aikoi näyttää Hänen voimansa kuoleman ylitse. Jumala oli paljastamassa, että Jeesus Kristus oli voittanut kuoleman ja Saatanan. Saatat ajatella, että avioliittosi on kuollut, mutta odota ja katso, mitä Herra aikoo tehdä perheessäsi, kun rukoilet ja etsit Herraa.

En ikinä ajatellut, että voisin odottaa ja uskoa, että Herra tekisi ihmeen minun avioliitossani. Kuuntelin perhettäni ja ystäviäni epäuskossa ja aloin epäilemään kaikkia raamatunkohtia ja merkkejä, joita Herra antoi minulle.

Aikaisin eräänä aamuna itkin Herralle. Kipu, lannistuminen, yksinhuoltajan vastuut, epäonnistuminen vaimona, rahat tiukilla ja niin moni muu asia vyöryi päälleni. Sitten tunsin Herran läsnäolon, en kuultavana äänenä, vaan voimakkaana ajatuksena: “Se on täytetty.”

Se on täytetty, taistelu on ohi, voitto on saatu” ovat sanoja eräästä Bill Gaitherin laulusta “Se on täytetty“. Tuona iltana kuuntelin tuota kappaletta uudelleen ja uudelleen ylistäen Herraa ja tiesin, että minun tulisi odottaa Jumalan ajoitusta.

Herra halusi, että lakkaisin epäilemästä ja uskoisin Häntä. Tiesin, että minun piti tehdä päätös sinä iltana. Päätin uskoa Herraani, Hänen voimaansa ja Hänen sanaansa. Bob oli sokaistunut ja eksynyt (2 Tim 2:26). Minun tuli rukoilla ja odottaa, että Herra vapauttaisi Bobin. Päätin sinä iltana odottaa ikuisesti!

Oletko valmis odottamaan Jumalan parasta sinulle ja perheellesi? Kuljetko tänä päivänä voitossa? Uskotko, että Herrasi on maksanut hinnan, jotta sinä ja perheesi pelastuisitte? Onko vihollinen varastanut puolisosi, uskosi ja ilosi? Jeesus kukisti vihollisen ylösnousemuspäivänä. Voimme kulkea voitossa jokaisena elämämme päivänä.

Voimme oppia Jeesuksen viimeisistä sanoista ristillä. Muista se ääretön kipu ja tuska, jota Jeesus koki ristillä. Voimme miettiä Hänen sanojaan ja sitä syvää merkitystä, jonka Hän on jättänyt meille toteutettavaksi omassa elämässämme.

Anteeksianto: Jeesus sanoi: “Isä, anna heille anteeksi. He eivät tiedä, mitä tekevät.” Luuk 23:34

Pelastus: Toinen ristillä riippuvista pahantekijöistä herjasi hänkin Jeesusta. Hän sanoi: “Etkö sinä ole Messias? Pelasta nyt itsesi ja meidät!”  Mutta toinen moitti häntä: “Etkö edes sinä pelkää Jumalaa, vaikka kärsit samaa rangaistusta?  Mehän olemme ansainneet tuomiomme, meitä rangaistaan tekojemme mukaan, mutta tämä mies ei ole tehnyt mitään pahaa.” Ja hän sanoi: “Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi.”  Jeesus vastasi: “Totisesti: jo tänään olet minun kanssani paratiisissa.” Luuk 23:39-43

Rakkaus: Jeesuksen ristin luona seisoivat hänen äitinsä ja tämän sisar sekä Maria, Klopaksen vaimo, ja Magdalan Maria. Kun Jeesus näki, että hänen äitinsä ja rakkain opetuslapsensa seisoivat siinä, hän sanoi äidilleen: “Nainen, tämä on poikasi!” Sitten hän sanoi opetuslapselle: “Tämä on äitisi!” Siitä hetkestä lähtien opetuslapsi piti huolta Jeesuksen äidistä. Joh 19:25-27

Hengellinen kärsimys: Yhdeksännellä tunnilla Jeesus huusi kovalla äänellä: “Elohi, Elohi, lema sabaktani?” Se on käännettynä: Jumalani, Jumalani, miksi hylkäsit minut? Mark 15:34

Fyysinen kärsimys: Jeesus tiesi, että kaikki oli nyt saatettu päätökseen. Jotta kirjoitus kävisi kaikessa toteen, hän sanoi: “Minun on jano.” Joh 19:28

Voitto:  Jeesus joi viinin ja sanoi: “Se on täytetty.” Hän kallisti päänsä ja antoi henkensä. Joh 19:30

Antautuminen:  Oli jo kuudes tunti. Silloin, keskipäivällä, aurinko pimeni. Pimeys tuli koko maan ylle, ja sitä kesti yhdeksänteen tuntiin saakka.  Temppelin väliverho repesi keskeltä kahtia.  Ja Jeesus huusi kovalla äänellä: “Isä, sinun käsiisi minä uskon henkeni.” Tämän sanottuaan hän henkäisi viimeisen kerran. Luuk 23:44-46

Tänään me muistelemme opetuslasten pimeimpiä päiviä. Ehkä kohtaat omia pimeimpiä päiviäsi vaikeine olosuhteineen, mutta muista, että ylösnousemuksen sunnuntai on tulossa!

Kun luovutat puolisosi Herralle, kulje uskossa ja voitossa. Jumala kukisti vihollisen! Mikään ei ole Herralle liian vaikeaa, mukaanlukien kuolleiden avioliittojen herättäminen henkiin!