Älä elä pimeydessä

28.9.2021

Älä elä pimeydessä

Suomennettu hartaudesta: Stop living in darkness (Charlyne Cares Devotion 24.9.2021)

Sinä, Herra, olet lamppuni. Sinä tuot pimeyteeni valon. Sinun avullasi ryntään yli vallien, Jumalani avulla hyppään muurien yli. Jumalan ohjeet ovat täydelliset, Herran sana on kirkas ja puhdas. Kuin kilpi hän suojaa niitä, jotka hakevat hänestä turvaa. Kuka on Jumala, jollei Herra, kuka turvamme, jollei Jumalamme? Jumala on luja linnani. Hän tekee tieni suoraksi.
2 Sam 22:29-33

Kuljetko pimeydessä joka päivä? Tiedätkö, miten Herra haluaa auttaa sinua elämäsi jokaisella osa-alueella? Käännätkö elämäsi Herralle ja annat Hänen olla turvasi, kun kohtaat ongelmia? Saatat olla kristitty, mutta kamppailet pimeyden syntien kanssa. Annatko Herran olla kilpesi ja puolustajasi?

Minkä asioiden kanssa kamppailet henkilökohtaisesti? Anteeksiantamattomuuden, katkeruuden, kateuden, mustasukkaisuuden tai vihan syntien kanssa? Rukoilen, että annat Herran kääntää pimeyden avioliitto-ongelmissasi, raha-asioissasi tai lastesi ongelmissa Hänen valokseen, niin että Hän on toivon ja voiman turvapaikkasi.

Silloin huusin hädässäni Herraa, minä kutsuin apuun Jumalaani. Ääneni kantautui hänen temppeliinsä, ja hän kuuli minun huutoni.
2 Sam 22:7

Korkeudestaan hän ojensi kätensä ja tarttui minuun, hän veti minut ylös syvistä vesistä. Hän vapautti minut vihollisteni väkevistä käsistä, vihamiehistäni, jotka olivat minua vahvemmat. He kävivät kimppuuni onnettomuuteni hetkellä, mutta tuekseni tuli Herra. Hän avasi minulle tien ja päästi minut vapauteen, sillä hän oli mieltynyt minuun.
2 Sam 22:17-20

Miten voimallisia lupauksia, joissa voit pysyä!

Oletko poissa perheesi luota? Herrasi haluaa tulla valoksi niihin pimeyden kamppailuihin, joissa elät.

Oletko sinä se, joka on palannut takaisin kotiin tehdäkseen töitä avioliittonsa eteen? Herrasi voi kääntää päivittäisen pimeyden, piinaavat muistot ja halun nähdä sitä toista henkilöä Herramme vapauden valoksi. Jumalan rakkauden valossa Hän voi poistaa kaiken syyllisyytesi ja häpeäsi. Herra voi uudistaa mielesi päivittäin, kun tavoittelet Kristuksen mieltä. Mikään tilanne, jonka olet aloittanut “erämaassa”, ei ole Herralle liian vaikea korjata. Herra voi tehdä rosoiset, kuoppaiset tiet sileiksi eheytymisen moottoriteiksi. Lue tämä seuraava lupaus:

Mutta sokeat minä kuljetan tietä, jota he eivät ole kulkeneet, annan heidän astella polkuja, joita he eivät tunne. Minä muutan pimeyden heidän edellään valoksi, louhikkopolut sileäksi tieksi. Nämä ovat minun tekoni, näin olen tehnyt ja näin teen yhä.
Jes 42:16

Huolimatta siitä, mitä edessäsi on, tai kuinka huono, lohduton ja epätoivoinen henkilökohtainen tilanteesi on, Herrasi on aivan vierelläsi. Hän haluaa, että käännät katseesi Häneen. Tiedämme, että vihollinen, Saatana, kääntää olosuhteesi niin, että sinusta tuntuu, että olet epätoivon ja pimeyden laaksossa.

Et ehkä näe ulospääsyä kaikista olosuhteistasi. Tunnemme monia tuhlaajapuolisoita, jotka ovat sokaistuneita ja heillä on synnin hirsi silmässään. Onko sinulla rukoilevana puolisona synnin hirsi omassa silmässäsi? Tee parannus ja anna Herran ottaa se pois! Katso ylös! Huuda avuksi Herraa! Etsi Hänen kasvojaan! Hän kääntää pimeytesi valoksi!

Silmäsi on sinun ruumiisi lamppu. Kun silmäsi on terve, koko ruumiisi on valaistu. Kun silmäsi ovat huonot, ruumiisi on pimeä. Pidä siis varasi, ettei se valo, joka sinussa on, ole pimeyttä.
Luuk 11:34-35

Käytä tänään aikaa lukeaksesi toisesta Samuelin kirjasta luku 22. Se on Daavidin kirjoittama laulu, jonka hän kirjoitti ylistääkseen Herraa, sen jälkeen kun Herra oli pelastanut hänet vihollisilta. Aviomiehesi tai vaimosi ei ole sinun vihollisesi (Ef 6:12). Avioliitto-ongelmiisi tulee voitto. Älä ikinä luovuta! Avioeron ei koskaan pitäisi olla vaihtoehto.

Missä sinä olet tänä päivänä? Tuntuuko avioliittosi toivottomalta?

Älä epäile. Pysy lujana Herrassa. Pidä katseesi kiinni Herrassasi. Jatka rukoilua, kulkemista uskossa, luottamista ja uskomista siihen, että Herrasi parantaa ja eheyttää avioliittosi. Anna Herran sytyttää uudelleen teidän molempien sydämet, niin että te molemmat voitte rakastaa toisianne pyyteettömästi. Oletko poistanut kaiken pimeyden elämästäsi? Mahtavaa! Nyt Herrasi valo loistaa kasvoiltasi ja sydämestäsi, niin että Herrasi saa kaiken kunnian, kun avioliittosi eheytyy yhtäkkiä!

Herra palkitsi minut, koska rakastan oikeutta, sain häneltä palkan, koska tekoni ovat puhtaat. Minä olen kulkenut Herran teitä enkä ole luopunut Jumalasta. Hänen käskynsä ovat alati mielessäni, minä noudatan aina hänen lakejaan. Olen ollut vilpitön hänen edessään ja varonut lankeamasta syntiin. Herra palkitsi minut, koska rakastan oikeutta, koska olen puhdas hänen edessään… Herra elää! Kiitetty olkoon puolustajani, ylistetty Jumala, minun turvakallioni!
2 Sam 22:21-25, 47